Schrijf- en leestips voor wie thuis zit

Schrijftips voor thuisblijvers

Nu het leven er ineens voor bijna iedereen anders uitziet, omdat we door de coronamaatregelen massaal thuis blijven, is er misschien ook meer tijd om te schrijven en te lezen. Wij hebben wat tips voor jullie verzameld.

  • Je kunt nog steeds gaan wandelen in de natuur. Neem je pen en schriftje mee en laat je inspireren door wat je ziet, hoort, proeft, voelt en ruikt. Laat de natuur op je inwerken, wandel rustig totdat je een plekje ziet waar je kunt schrijven. Maak dan de volgende zinnen af met drie regels:

Ik proef…
Ik zie…
Ik ruik…
Ik voel…
Ik hoor…

Kies één van de zinnen uit. Lees de zin over en schrijf daarna meteen een sprintje van vijf minuten. Een sprintje betekent dat je achterelkaar doorschrijft zonder te stoppen, je te bekommeren om fouten of over je werk te oordelen.

Deze oefening kun je op een mooie lentedag ook op je balkon doen of in je tuin. Laat je dan inspireren door je omgeving en doe precies dezelfde oefening.

  • Voor mensen die op dit moment niet naar buiten kunnen: Luister en kijk naar De Lentewals van Frédéric Chopin: https://youtu.be/a0hFZPvanMs. Schrijf ten minste vijf minuten over wat je hoort en ziet in dit filmpje en wat je daarbij voelt.
    Sluit af met een elfje. Een elfje is een dichtvorm bestaande uit elf woorden verdeeld over vijf regels. De verdeling is als volgt:

Regel 1 – 1 woord
Regel 2 – 2 woorden
Regel 3 – 3 woorden
Regel 4 – 4 woorden
Regel 5 – 1 woord

Rijmen mag maar is niet nodig.

Reizen op papier

  1. Door de uitbraak van het coronavirus kun je nu niet reizen, maar je kan nog wel ‘uitstapjes in je hoofd’ maken, je kan ‘reizen op papier’.
    De kunst van het leven is: thuis te zijn alsof men op reis is’,  Godfried Bomans.
    Schrijf vijf minuten over wat er bij je opkomt als je deze spreuk leest. Begin met  ‘Deze spreuk ……’.  Schrijf door zonder de pen van het papier te halen. Stokt je pen, schrijf dan de laatste zin over of begin weer met de beginzin.
  2. Wat is je favoriete middel om te reizen en waarom? Schrijf er een minuut over.
  3. Eén van de manieren om te reizen is met de trein. Wie kom je tegen in de trein? Ga na wie je ooit tegengekomen bent of verzin een aantal mensen en maak een lijstje.
  4. Kies twee personen uit het lijstje en schrijf een dialoog tussen die twee.
  5. Sluit af met de zin ‘Ik ben weer thuis …..’. Maak de zin af met drie regels.
  • De ophaalbrug in Arles – Vincent van GoghBrug van Langlois in Arles

N.a.v. een kunstkaart, zoals hierboven, kun je op verschillende manieren schrijven. Hierbij een paar opdrachten.

    1. Kijk naar de afbeelding en beschrijf wat je ziet: kleur, vorm? Zet de wekker op 3 of 5 minuten en schrijf door tot de bel gaat.
    2. Dit schilderij is een onderdeel van een landschap. Beschrijf de omgeving van het schilderij. Waar is het, hoe ziet het eruit? In 3 minuten.
    3. Op de bruggetje zie je een persoon. Wie is het en waar gaat zij/hij heen? Schrijf daar een A4-tje over.
    4. Als je het schilderij cadeau zou krijgen, waar hang je het op of zet je het neer in je huis? Schrijf een brief aan Vincent van Gogh hierover, inclusief een aanhef. Zet de wekker op vijf minuten en als die gaat sluit je de brief af met een groet.
  • Bertus Meijer van Onderwijsenzo heeft een verzoek aan schrijvers: “Kunt u mij verhalen van ongeveer 5 à 10 minuten sturen die ik mag gebruiken? Ik vermeld uw naam uiteraard.” Bertus deelt namelijk elke dag een voorleesverhaal voor de kinderen thuis en heeft blijkbaar hulp nodig. Wil je informatie, mail naar ponnekehoeve@gmail.com.
  • Door de verspreiding van het virus kan er naast de angst en de bezorgdheid soms ook wat meer tijd zijn voor wat positiviteit en bemoediging. Rutger Bregman, historicus en schrijver,  gelooft dat mensen in tijden van crisis meer samenwerken. Misschien heb je zijn boek met een hele optimistische levensvisie al gelezen.  De meeste mensen deugen  is een echte aanrader. Hij herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst.
  • CollageScheur plaatjes uit tijdschriften en maak een collage over een thema dat je zelf kiest. Wat valt je op als je naar je collage kijkt? Schrijf daar zeven minuten over.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *